قال الصادق (ع): من ذکرنا عنده ففاضت عیناه حرم الله وجهه علی النار. امام صادق علیه السلام فرمودند: نزد هر کس که از ما (و مظلومیت ما) یاد شود و چشمانش پر از اشک گردد، خداوند چهره اش را بر آتش دوزخ حرام می کند.بحار الانوار، ج 44، ص .285

       

دانلود آیین نامه آموزشی مدرسه مجازی فقه جعفری(pdf)

 

                                                                       بسمه تعالی

آيين نامه آموزشي مدرسه مجازی فقه جعفری(علیه السلام)

توسعه فن‌آوري در عصر حاضر بسياري از امكانات در زمينه‌هاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي را تغيير داده است. اين توسعه همه جانبه با ورود به قرن بيست و يكم فرآيند آموزش را نيز تحت تأثير قرار داده و مفاهيم جديدي را در عرصة فن‌آوري تعليم و تربيت ارائه نموده است، درنتیجه آموزش بايد در راستاي همگامي با ساير تغييرات و انتظاراتي كه اجتماع از آن دارد؛ به نحو مناسبي تغيير كندلذابا توجه به گستردگی طلاب سطوح عالی حوزه های علمیه در سراسر کشور ونبود امکان حضور فیزیکی در دروس خارج حوزه های علمیه وبا توجه به لزوم بهره مندی آن طلاب از حق ادامه تحصیل و نیز استفاده علمی از اساتید درس خارج بر آن شدیم تا با استفاده از بسترهای آموزش مجازی (تحت وب،اینترنت)به ارائه آسان دروس خارج فقه واصول حضرت آیت الله موسوی جزایری بپردازیم .

تعریف :

مدرسه علمیه مجازی فقه جعفری به آدرس www.jazayeri-vu.irو رایانامه ی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید مدرسه ای زیر نظر مرکز مدیریت حوزه علمیه خوزستان (وابسته به مرکز مدیریت حوزه علمیه قم)می باشد که با بهره بردن از رهنمودهای حضرت آیت الله موسوی جزایری (دام عزه) نماینده ولی فقیه در استان خوزستان فعالیت خود را بر اساس بسترهای آموزش مجازی و الکترونیک وفضای مجازی در راستای آموزش طلاب و بدون محدودیت از فاکتورهای زمان ومکان در اردیبهشت ماه سال 1392آغاز نموده و به ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی می پردازد .

هدف:

این مدرسه ، اولینمدرسه ای است که در سطح درس خارج فقه واصول به صورت مجازی وزیر نظر مرکز مدیریت حوزه علمیه خوزستان ( وابسته به مرکزمدیریت حوزه علمیه قم )برگزارمی شودوفعلا فقط درس خارج فقه واصول حضرت آیت الله موسوی جزایری را ارائه می نماید، که با اهدف زیر طراحی و بر اساس ضوابط عام تاسیسو فعالیت سطوح عالی حوزه علمیه ،انجام وظیفه خواهد کرد:

1-بهره مندی طلاب شاغل وشهرستانی از دروس خارج فقه واصول

2-بهره مندی از حق ادامه تحصیل در سطوح عالی حوزوی (ارائه پایان نامه سطح 3 و4 حوزوی)

3-ايجاد تسلط بر آراء، مکاتب و روش‌هاي مرتبط با رشتهفقه واصول

4-تقويت توان پژوهش در حدّ تحليل، نقد و ارائه نظريه‌ در مسائل مرتبط با رشته فقه واصول

5-ارتقاء توان پاسخ‌گويي به نيازهاي علمي و تخصّصي رشته فقه واصول

6-تأمين پژوهشگر مورد نياز و زمينه‌سازي جهت توليد علم و توسعة دانش در رشته فقه واصول

7-تأمين استاد مورد نياز در رشته فقه واصول

8 –ارائه مدرک پایان دوره پس از هردوره درسی

9 –امکان ارائه مقاله در دوفصلنامه علمی تخصصی فقه جعفری

 

شيوه پذيرش:

پذيرش بر اساس ضوابط ابلاغ شده درس خارج از مرکز مدیریت حوزه علمیه قم به شرح ذیل می باشد:

1-احراز صلاحيّت‌هاي عمومي و اخلاقي بر اساس آيين‌نامه‌هاي مصوّب

2-اتمام دروس کتبی پایه 9 تحصیلی

3-داشتن ارزیابی تحصیلی اتمام دروس فوق مورد تایید مرکز مدیریت حوزه علمیه قم

4- ثبت نام به صورت اینترنتی و از طریق سایت مدرسه به آدرس www.jazayeri-vu.irدر آغاز هر سال تحصیلی صورت می گیرد.

5- ارائه مدارک لازم هنگام ثبت نام اینترنتی شامل:

-        تصویر صفحه اول شناسنامه

-        تصویر کارت ملی

-        ارائه یک قطعه عکس جدید 3*4 ملبس به لباس مقدس روحانیت

-        داشتن آدرس یارانانه(ایمیل) فعال

-        ارائه آخرین ارزیابی تحصیلی ممهور به مهر مدرسه محل تحصیل

متقاضیان پس از ورود به سایت و انجام مراحل ثبت نام و ارائه مدارک به عنوان فراگیر طبق اعلام مدرسه نام کاربری ورمز عبوردریافت نموده و در کلاس های درس به صورت مجازی شرکت می نمایند.

طول مدت دوره:

طول دوره درس خارج فقه و اصول برای سطح3 یک سال و و برای دوره سطح4 چهار سال خواهد بود وبعد از آن هر طلبه می تواند برای ارائه پایان نامه ثبت نام نمایید ونظام آموزشی آن سالی واحدی  است و کل دروس در دونیم سال تحصیلی برنامه ریزی

می گردد وطول هر نیمسال 16 هفته است، زمان تدریس هر واحد درسی در طولهر نیمسال 80 ساعت است.

تبصره:حداکثر مدت دوره سطح3 دوسال وبرای سطح4پنج سال است.

تعداد واحد هایدرسی:

نظام آموزشی این دوره سالی واحدی خواهدبود وتعداد واحدهای درسی دوره درس خارج فقه و اصول در هر سال به شرح زیر است:

هر سال تحصیلی متشکل از دو نیم سال میباشد.

نوبت اول از ابتدای مهر ماه تا انتهای دی ماه و نوبت دوم از ابتدای بهمن ماه تا انتهای خرداد ماه

تعداد واحد های درسی در هر نوبت  به شرح زیر میباشد:

خارج اصول 80 واحد

خارج فقه 80 واحد

نمره قبولی در هر درس کسب حداقل نمره 12 از 20 نمره میباشد .

نحوه محاسبه نمره هر درس در هر نوبت تحصیلی:

نمره نهایی   20 = نمره مقاله 5 + نمره امتحان میان ترم3 + نمره امتحان پایانی12

تذکرات:

1-  امتحان پایان ترم برای طلاب استان خوزستان به صورت حضوری (در حوزه امتحانی مشخص شده توسط مدرسه ) برگزار می گردد و برای طلاب خارج از استان به صورت مجازی برگزار میگردد.

2- امتحانات میان ترم برای سایر طلاببه صورت مجازی برگزار میگردد.

3- چنانچه طلبه ایی به ( هر دلیل)  نتواند در امتحانات شرکت نماید ، باید فورا مدرسه را در جریان قرار دهد در غیر این صورت مسئولیت بر عهده خود طلبه میباشد.

4- هر طلبه موظف است زیرساخت های لازم را از جمله : اینترنت باسرعت مناسب( حداقل با سر عت 512 مگابایت) و سیستم عامل مناسب و نیز تسلط کافی برای کار با رایانه ، سامانه و اینترنت و ... را قبل از امتحانات مجازی فراهم نماید چرا که در غیر اینصورت به علت هرکدام از موارد ذکر شده زمان و تاریخ امتحان تمدید نمیگردد و مسئولیت عدم شرکت در امتحان برعهده خود طلبه میباشد.

5- بدیهی است که در صورت عدم موفقیت برای شرکت در امتحان مجازی و حضوری در غیر از مواردی که مربوط به مدرسه باشد ( از جمله : خرابی سیستم یادگیری الکترونی یا سایت یا ...) مسئولیت بر عهده خود طلبه میباشد.

6- چنانچه طلبه ایی موفق به شرکت در امتحانات نگردد یا اینکه موفق به کسب حداقل نمره برای قبولی در مجموع (12)  نگردد ، موظف است در امتحانات شهریور ماه شرکت نماید.

7- چنانچه طلبهایی در امتحانات شهریور هم شرکت ننماید برای ادامه تحصیل وی مطابقمصوبه ی  کمیسیون آموزشی مشمول جریمه جهت ادامه تحصیل میگردد.

اعتراض نسبت به نمره امتحانات:

چنانچه نمره کسب شده توسط طلبه محترم مابین 9 الی 12 باشد طلبه حق اعتراض نسبت به نمره خود را دارد در غیر این صورت به اعتراض فراگیر ترتیب اثر داده نمیشود.

نمره مقاله:

1- هر طلبه موظف است در هر ترم یک مقاله علمی ارائه دهند و نمره آن برای دروس فقه و اصول محاسبه میگردد.

2- فراگیران موظف هستند تمام فرایند ارائه مقاله ( انتخاب موضوع ، تکمیل و تدوین مقاله و ارسال مقاله ) را در بازه زمانی مشخص شده توسط مدرسه انجام دهند در غیر این صورت مطابق صلاحدید مدیر اقدام میگردد.

3- انتخاب موضوع مقاله به صورت مجازی ( پس از ابلاغ مدرسه)  با مراجعه به سایت مدرسه انجام میگردد.

4- هر مقاله طبق قوانین و ساختار یک مقاله علمی ارزیابی میگردد لذا فراگیران موظف هستند قبل از شروع به ارایه مقاله نسبت به اطلاع از ساختار یک مقاله علمی (که فایل ان در سایت مدرسه موجود میباشد) اقدام نمایند در غیر این صورت عدم کسب نمره یا کسر نمره بر عهده خود طلبه میباشد.

5- بعد از انتخاب موضوع مقاله و تکمیل مقاله طلاب موظف هستند که فایل            مقاله را ( ضمن رعایت نکات خواسته شده توسط مدرسه )به صورت مجازی از طریق سایت مدرسه ، به مدرسه ارسال نمایند و نسخه چاپ شده مقاله را نیز به مدرسه ارسال نمایند.

هر مقاله طی سه مرحله ارزیابی میگردد:

الف ) ارزیابی اصالت اثر

ب ) ارزیابی شکلی و ظاهری

ج) ارزیابی محتوایی و متن

بدیهی است ان دسته از مقالاتی که اصالت اثرآنها تایید نشود مردودحساب شده و مورد ارزیابی ظاهری و محتوایی قرار نمیگیردو در این صورت هیچ نمره ایی به آنها تعلق نمیگیرد.

نحوه محاسبه نمره مقاله :

نمره نهایی مقاله 5 = 20 ÷ 100 = 85  نمره محتوایی  +  15 نمره ظاهری

اعتراض نسبت به نمره مقاله:

چنانچه مجموع نمره هر درس در نهایت بین 9 الی 12 باشد طلبه حق اعتراض نسبت به نمره  مقاله خود را دارد در غیر این صورت به اعتراض فراگیر ترتیب اثر داده نمیشود.

حضور و غیاب کلاس های درس

هر طلبه موظف است در کلاس های درس به صورت مجازی شرکت نموده و تمامی دروس را استماع نماید و در امتحان مجازی مربوط به هر جلسه شرکت نماید.

نحوه حضور و غیاب :

حضور و غیاب کلاس ها به صورت مجازی توسط سامانه ال ام اس صورت میگیرد و به صورت ماهانه (آخر هر ماه) انجام میگیرد لذا زمان استماع دروس با انتخاب خود طلبه میباشد لکن استماع دروس هر ماه باید در بازه زمانی همان ماه صورت بگیرد در غیر این صورت برای طلبه حضور ثبت نمیشود.

ملاک جهت ثبت حضور برای هر جلسه درسی استماع تمامصوت درس میباشد در غیر این صورت غیبت ثبت میگردد.

چنانچه طلبه ایی با غیر از روش استاندارد اعلام شده توسط مدرسه برای استماع دروس اقدام نماید مسولیت مشکلات احتمالی از جمله عدم ثبت حضور و عدم دریافت شهریه بر عهده خود طلبه میباشد.(شهریه مختص به طلاب برادر استان خوزستان می باشد.)

فضای هر کلاس درسی:

هر کلاس متشکل از صوت درس و متن همان درس است که ملاک حضور صرفا استماع صوت میباشد و متن صرفا جنبه کمک آموزشی داشته و صرف قرائت متن به منزله  حضور نخواهد بود .

نقش وتوانایی:

دانش آموختگان می توانند ضمن ادامهتحصیل در مقاطع بالاتر با عنایت به اهداف مورد اشاره در پیشبرد فرهنگ متعالی اسلامودر یاری دین خدا و مکتب اهل بیت نقش موثری ایفا نمایند.

الف: تبليغ وابلاغ و رساندن دين؛ دينداري بدون دانستن فرامين ديني معنا ندارد از اين رو روحانيت در تبليغ فرامين وآموزه هاي ديني به مردم وبدين ترتيب در دينداري مردم نقش مهمي را ايفا مي کنند. شهيد مطهري در اين مورد مي فرمايد« اولين پستي كه در دوره خاتميت از پيامبران به عالمان انتقال‏ يافته ، پست دعوت و تبليغ و ارشاد و مبارزه با تحريفها و بدعتهااست . توده بشر در همه دوره‏ها نيازمند به دعوت و ارشاد است . قرآن با كمال‏ صراحت اين وظيفه را بر عهده گروهي از خود امت مي‏گذارد : « ولتكن منكم امه يدعون الي الخير يامرون بالمعروف و ينهون عن المنكر . بايد گروهي از شما باشند كه دعوت به خير كنند ، به نيكي فرمان دهند و از زشتي باز دارند . همچنين عللي كه منجر به تحريف و بدعت مي‏شود همه وقت بوده است و خواهد بود ، و باز علماي امت هستند كه وظيفه‏دار مبارزه با تحريفها و بدعتها مي‏باشند »( ختم نبوت ص 57)
ب: حفظ مواريث ديني و مبارزه با تحريفها و بدعتها؛براستي روحانيت نگاهبانان دين ومتون ديني مي باشند.« نگهداري متون اصلي از دستبرد حوادث ، استنباط فروع از اصول و تطبيق‏ كليات بر جزئيات ، طرح و اكتشاف مسائل جديد كه هر عصري با خود مي‏آورد ، جلوگيري از گرايشهاي يكجانبه ، مبارزه با جمود بر شكلها و ظاهرها و عادتها ، تفكيك احكام اصلي و ثابت و مادر از مقررات فرعي و نتيجه ، تشخيص اهم و مهم و ترجيح اهم ، تعيين حدود اختيارات حكومت در وضع‏ قوانين موقت ، و بالاخره تنظيم برنامه هاي متناسب با احتياجات‏ روز از اهم وظايف علماي امت در دوره خاتميت است ...« (مطهري همان ،ص 59)مقام معظم رهبري نيز در اين باره فرمودند: «روحانيان و علماي دين در طول قرنهاي متمادي، تحريف را از ساحت احكام الهي دور كردند و شعله ايمان را در دل مردم برافروختند و آنان را با قرآن كريم و تعاليم اهل بيت عصمت و طهارت آشنا ساختند.( روزنامه جمهوري، مورخ 23 اسفند .1369(
ج. تثبيت وتعميق باورهاي ديني: از نقش بسيار مؤثر علما و روحانيت در راستاي دينداري مردم، تثبيت باورها و اعتقادات ديني آنان است.اين امر مهم با ارتقاء سطح فهم وادراک مردم از دين وبا عملي ساختن برنامه هاي سعادت بخش ديني در جامعه صورت مي پذيرد. روحانيت بذر ايمان ومعرفت ديني را در دلهاي مردم مي کارد. واين کار،گاه وبيگاه ودر هرجا که مقدور باشد صورت مي گيرد. . امام راحل (ره) در اين باره فرمودند: «اگر روحانيون نبودند، از اسلام خبري نبود آنكه اسلام را زنده نگه داشته است، در مواقع سياه، در اين زمان هاي سياه، همين روحانيون بودند، پشتيباني كنيد از اينها»( آثار موضوعي دفتر دهم «روحانيت و حوزه هاي علميه از ديدگاه امام خميني(ره)ص 63)
د. رهبري ديني: روحانيت همواره به عنوان متوليان اصلي هدايت ديني مردم در جامعه به حساب مي آيد و به عبارت ديگر؛ مرجع رسمي تبيين رهبري وهدايت مردم روحانيت بوده و خواهد بود؛ همانطور که بيشتر مردم در انجام وعمل به وظايف عبادي وحتي موضع گيري سياسي، و روابط اجتماعي خود روحانيت را الگوي زندگي خويش قرار داده واز آنها خط ومشي مي گيرند.از اين رو روحانيت در پرتو همان محوريت ديني خويش مي تواند مردم را درمسير فرامين ديني راهنمايي وهدايت کند. برخی ديگراز نقش های روحانيت در دينداري مردم مي توان به موارد زير فهرست وار اشاره کرد.
1. سمت و سو ورنگ ديني بخشيدن به روابط ورفتارهاي اجتماعي ،اقتصادي سياسي مردم.
2.سمت وسوي ديني دادن به عرصه ها و برنامه ونمودارهاي هنري؛ مانند فيلم و سينما و شعر و قصه و موسيقي و رمان و غيره...
3.تاسيس موسسات ومراکز علمي مختلف در باب انديشه ها و مباني فكري و ديني و حديثي. وهدايت آنها .
4.تربيت وپرورش وتقويت بنيه ديني دانشجويان ودانش آموزان وديگر اقشار مردم.
5.رشد و گسترش فرهنگ نيايش و دعا و مناجات از طريق، رسانه هاي گسترده عمومي و القاي فرهنگ معنوي دعا در جامعه، به كمك خطابه و منبر و تأليف كتاب و...
6.عموميت و گسترش نمازهاي جماعت در ادارات و اماكن عمومي و برپايي نمازهاي جمعه در سراسر كشور، به عنوان ميعادگاه عاشقان در هر هفته.
7.اشاعه وترويج ونهادينه کردن آموزه هاي ديني مانند کمک به مستمندان،بخشش شادي ها و...